Meer tips en voorbeelden

Veel organisaties hebben al mooie initiatieven gerealiseerd. Hieronder een greep uit deze voorbeelden met nog aanvullende tips uit ons onderzoek en deze opgedane ervaringen om mbo’ers en statushouders te werven.

Good practises

I-Traineeship

Shared Service Organisatie-Noord heeft samen met NOVI-hogeschool een I-traineeship opgezet, dat vooral mbo’ers heeft aangetrokken. Het traineeship maakte geen onderscheid tussen startende hbo’ers en mbo’ers. Onder de deelnemers zaten mensen vers van de havo, UWV-geplaatste kandidaten, mbo’ers en hbo’ers. Geïnspireerd door SSO-Noord ontwikkelde Justid (Justitiële Informatiedienst) ook een I-traineeship dat start in september 2024. Daarnaast heeft de gemeente Amsterdam een traineeship voor statushouders en bij de Auditdienst Rijk kunnen statushouders een leerwerktraject volgen. 

BBL-plekken

Een BBL-plek is een stageplek met een dienstverband. De student gaat één keer in de week naar school en werkt de rest van de week in een organisatie. Dit dienstverband kan ingaan als de opleiding begint maar kan ook na een BOL-stage (stage tijdens reguliere mbo-studie). DICTU heeft doorlopend vijf stageplekken voor BBL’ers en maakt zo kennis met mbo’ers en potentiële nieuwe werknemers. DICTU zet stages in om talent vroegtijdig te identificeren en ondersteunen.

NOVI en Belastingdienst

De Belastingdienst heeft in samenwerking met NOVI een ICT-opleiding ontwikkeld voor mbo’ers. De opleiding biedt hen onder andere de kans om door te leren na het mbo naar hbo-niveau. De Belastingdienst kan zo mbo’ers begeleiden en hen vroegtijdig op relevante functies inwerken.

Samenwerken met I-Lab West

I-Lab West is een samenwerking tussen rijksorganisaties en onderwijs. Hier wordt multilevelonderzoek gedaan door studenten (mbo-, hbo- en wo-niveau) met casuïstiek van rijksorganisaties. Rijksorganisaties maken zo kennis met de vaardigheden en kennis van mbo’ers en kunnen deze vergelijken met hbo- en wo-studenten. Studenten van verschillende niveaus werken hier samen aan oplossingen voor de Rijksoverheid. Nieuwe casuïstiek is altijd welkom om het onderzoek te verrijken.

Defensie & Politie

Defensie heeft een eigen mbo-opleiding (niveau 2, 3 en 4) in de vorm van een Veiligheid en Vakmanschap (VEVA) opleiding. De theorielessen worden op een roc aangeboden en de praktijklessen zijn bij Defensie zelf. Van de 10 vakrichtingen is er 1 op ICT-gebied. Het uitgegeven diploma is een erkend mbo-diploma. De politie biedt ook een speciaal I-traineeship DevOps.

Zie ook de mooie voorbeelden van ABN Amro, Arcadis, Accenture, Microsoft en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in de gids van Refugeetalent. Deze organisaties doen hun verhaal en delen ervaringen over het werven en begeleiden van statushouders.

Praktische tips

Hieronder staan aanvullende tips voor het werven en begeleiden van mbo’ers en statushouders, gebaseerd op ons onderzoek en opgedane ervaringen:

  • Mbo’ers zijn vaak regio-gebonden en werken bij voorkeur niet verder dan 30 à 40 km van hun woonplaats.
  • Het werken volgens de agile-methodiek is gunstig voor mbo’ers en bevordert hun leerproces.
  • In plaats van een hbo-diploma te eisen, kan een organisatie beter werk- en denkniveau meten met een assessment.
  • Zorg voor meer mogelijkheden voor kandidaten om voorafgaand aan het sollicitatiegesprek contact te leggen, bijvoorbeeld via een chatfunctie op social media.
  • Deel regelmatig succesverhalen én geleerde lessen binnen de organisatie, zodat kennis en inspiratie worden verspreid.
  • Zorg voor commitment vanuit de directie voordat je ideeën breder deelt over het werven van nieuw I-talent.
  • Verhoog de bekendheid van het mbo-onderwijs en de vaardigheden die mbo’ers bezitten binnen de organisatie.
  • Maak zichtbaar wat stagiairs bijdragen aan de organisatie.
  • Beoordeel kandidaten op technische certificeringen in plaats van alleen op mbo-, hbo- of wo-niveau.
  • Waar mogelijk, voer een competentiegerichte werving en selectie door.
  • IT-/IV-managers moeten blijven investeren in vaktaal en aanvullende begeleiding op taalgebied.
  • Beschouw taal niet als een barrière bij het aannemen van statushouders.
  • Geef mbo’ers en statushouders de ruimte om te leren en fouten te maken.
  • Stel een recruiter aan die zich specifiek richt op de doelgroepen mbo’ers en statushouders.
  • Organiseer laagdrempelige kennismakingsmomenten met de twee doelgroepen, bijvoorbeeld door stages.
  • Een stagebegeleider moet dagelijks beschikbaar zijn voor mbo’ers.
  • Richt een goed onboardingproces in en besteed hier tijdens de werving al aandacht aan.
  • Leg de focus bij statushouders op hun waarde en potentie, in plaats van op hun beperkingen.
  • Besteed extra aandacht aan de communicatievaardigheden van mbo’ers.
  • Goede begeleiding vanuit de organisatie en opleiding maakt een groot verschil in de ontwikkeling van mbo’ers en statushouders.

Magazine ‘Aan de slag met nieuw I-talent'

Naast inspirerende voorbeelden van andere rijksorganisaties, hebben we samen met mbo’ers en statushouders een magazine ontwikkeld. In dit magazine tonen we de kracht van deze twee groepen, met handige tips voor werkgevers. Je kunt het magazine hier downloaden.