Hoe werf en selecteer je statushouders?

Statushouders met een ICT-achtergrond kunnen een waardevolle aanvulling zijn in een organisatie. Maar hoe gaat het werven en selecteren van een statushouder in zijn werk? En hoe kom je in contact met deze doelgroep?

Stappenplan voor werving en selectieprocedure

Hieronder staat een stappenplan gebaseerd op het werving- en selectieproces van de Rijksoverheid. Ook geven we aanvullende tips die je helpen in het proces. Het stappenplan bestaat uit vier stappen.

Voor het werven en selecteren van specifiek statushouders kan je ook dit stappenplan bekijken. Goed om te weten is dat we bij het Rijk uitgaan van asielzoekers/vluchtelingen met een (tijdelijke) verblijfsvergunning. Werkgevers binnen het Rijk hoeven dus juridisch gezien geen extra stappen te ondernemen en kunnen deze persoon gewoon aannemen.

Hoe kom je in contact met statushouders?

In de gids van het COA kun je in hoofdstuk 5 lezen hoe je in contact kunt komen met statushouders en welke organisaties daarbij kunnen helpen. Daarnaast kun je ook contact zoeken met de organisaties onderaan dit stappenplan. Ook kun je in de gids van het SER kijken voor nog meer tips rond het werven en selecteren van statushouders.