Voormalige Rijks I-trainees Diede Nijmeijer en Nina de Bakker zitten nu op de stoel van opdrachtgever
Wist je dat 88% van de I-trainees na het Rijks I-Traineeship kiest voor een carrière binnen de Rijksoverheid? Oud trainees Diede Nijmeijer en Nina de Bakker zijn hier een voorbeeld van. Met veel enthousiasme werken zij nu bij ICTU, een onpartijdige advies- en projectenorganisatie binnen de overheid. In hun nieuwe rol begeleiden zij zelf ook I-trainees. Hoe kijken ze terug op hun eigen traineeship en waarom zijn trainees belangrijk voor een organisatie? Nina en Diede leggen het uit.
Beiden kijken met veel plezier terug op hun tijd als Rijks I-trainee. Nina: ‘Je hebt twee jaar om rond te snuffelen, te netwerken en om te kijken wat bij je past. Je doet drie verschillende opdrachten, op drie verschillende plekken binnen de Rijksoverheid of een zelfstandig bestuursorgaan, en leert ontzettend veel.’ Diede beaamt dat: ‘Je merkt dat het bij elke opdracht makkelijker wordt om je plek te vinden. Door het netwerk dat je opbouwt, leg je contact binnen heel de Rijksoverheid.’ Nina is inmiddels afdelingshoofd Adviseurs bij ICTU en startte in 2020 met het begeleiden van I-trainees. Diede is Adviseur Data en heeft het begeleiden van de trainees van Nina overgenomen.
"ICTU wil graag een lerende organisatie zijn, en via onder meer het Rijks I-Traineeship geven we daar invulling aan"
Lerende organisatie
De adviseurs en projectmanagers van ICTU werken op grote programma's, projecten of kleinere adviesopdrachten met digitalisering als gemeenschappelijke deler. Vooral bij de Rijksoverheid, maar het kan ook bij gemeenten of bijvoorbeeld in de zorg zijn. Nina: 'ICTU wil graag een lerende organisatie zijn, en via onder meer het Rijks I-Traineeship geven we daar invulling aan. Je biedt trainees een mooie leerervaring en het voegt waarde toe aan de organisatie.' Het is een kennisuitwisseling die beide kanten op gaat. Diede vult aan: ‘Collega’s vinden het fijn om te werken met iemand die nog niet in het overheidsstramien zit en met een open, frisse blik naar zaken kijkt; dat levert nieuwe inzichten op.’
Volwaardig teamlid
Op de vraag of de begeleiding van trainees voor collega’s extra tijd kost, zijn beiden helder: nee, niet meer dan een junior adviseur is het antwoord. De toevoeging van een Rijks I-trainee in het team levert juist meerwaarde. Diede: ‘We willen het concept van het Rijks I-Traineeship beter uitleggen en meer bekendheid geven, zodat collega’s beter weten wat ze kunnen verwachten en ook juist de meerwaarde zien van een I-trainee binnen het team. Ondanks dat trainees ‘maar’ acht maanden meedraaien, zien we ze echt als volwaardige teamleden en leveren ze een belangrijke bijdrage.’
"Ondanks dat trainees ‘maar’ acht maanden meedraaien, zien we ze echt als volwaardige teamleden en leveren ze een belangrijke bijdrage"
Nina vult aan: ‘In gesprekken merk ik dat er soms verwarring is tussen trainees en stagiairs. Een stage is echt iets anders. Een stagiair focust zich op een (afstudeer)opdracht, met als doel een zo goed mogelijk cijfer te halen. Een trainee is al afgestudeerd en komt echt om te werken, om te leren hoe een organisatie nou eigenlijk in elkaar steekt. Ze willen zelf impact maken. Vandaar dat we het belangrijk vinden dat trainees een stuk eigen verantwoordelijkheid krijgen.’ Diede: ‘Precies. En dus ook volwaardig meedraaien in het project, zodat ze kennismaken met de hele organisatie en niet als een soort los onderdeel worden gezien.’
Eigen verantwoordelijkheid
‘Wij werken bij ICTU in projecten en programma’s die zich richten op organisatieveranderingen,’ gaat Diede verder. ‘En zijn daarom op zoek naar trainees die hierin kunnen meedraaien. Die breed geïnteresseerd zijn en niet bang zijn voor verantwoordelijkheid. Omdat je bij ons in zoveel verschillende gebieden aan de slag kunt, zetten we vaak geen specifieke opdracht uit. Liever gaan we het gesprek aan met de trainees, om te kijken waar hun interesses liggen, waarnaar ze op zoek zijn en waarin ze zich graag willen ontwikkelen. Het is nogal een verschil of iemand meedraait in een project van een paar miljoen, of liever werkt aan een zelfstandige opdracht waarin je onderzoek doet en advies moet uitbrengen. Het is onze taak als opdrachtgever om dat goed boven tafel te krijgen. Zodat we dat intern kunnen overleggen en kijken wat past. En als dat dan toevallig niet bij ons is, dan is het wel ergens anders. Nina: ‘Precies. Daar adviseren we dan ook over én proberen we ons eigen netwerk in te zetten om een plek te vinden die wel past.’
Blijven verbeteren Rijks I-trainees die bij ICTU een opdracht doen krijgen twee begeleiders. Een inhoudelijk begeleider bij het project of programma en Diede als persoonlijk begeleider om tweewekelijks mee te sparren. Diede: ‘De trainee start het traject met het maken van een persoonlijk ontwikkelplan. Voor de trainee zelf belangrijk, omdat ze zich beseffen wat ze allemaal bij ons kunnen leren. En voor de begeleiders belangrijk, omdat die dan weten aan welke competenties de trainee wil werken en zo kan meedenken.’ Aan het eind van de opdracht evalueren begeleiders en trainee samen het traject. Diede: ‘Hiermee krijgen we feedback over de begeleiding, de opdracht zelf en het proces daaromheen. Het is belangrijk om hier als organisatie grip op te houden, zodat je kunt blijven verbeteren.’
"Het Rijks I-Traineeship bestaat al bijna 10 jaar en groeit in populariteit bij opdrachtgevers. Er zijn binnen het Rijk intussen meer opdrachten dan er trainees beschikbaar zijn"
Meer opdrachten dan trainees: maak je opdracht aantrekkelijk
Het Rijks I-Traineeship bestaat al bijna 10 jaar en groeit in populariteit bij opdrachtgevers. Er zijn binnen het Rijk intussen meer opdrachten dan er trainees beschikbaar zijn. Nina: ‘Wat natuurlijk voordelig is voor de trainees, want die hebben meer keuze en hoeven minder te concurreren met elkaar. Maar voor de organisaties betekent het dat je extra je best moet doen om een opdracht aantrekkelijk te maken voor trainees. Bijkomend voordeel is ook dat organisaties er scherp op moeten zijn dat ze relevant blijven. In het algemeen, maar ook voor de startende professional die op zoek is naar een interessante opdracht en misschien wel een toekomstige baan.’
Wil jij per mei 2025 ook een Rijks I-trainee verwelkomen in jouw team?
Lever dan je opdrachtomschrijving via de knop hieronder aan. Je hebt tot en met maandag 10 februari 17:00 uur voor het aanleveren van de opdracht op het gebied van ICT, Data of Cyber.