‘Een coach inschakelen is een teken van kracht’
Als manager bij de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) raadt Hans Pieter Stekelenburg regelmatig collega’s aan om een coachtraject te starten bij InterCoach. Zelf heeft hij als coach al jaren ervaring en ziet hij bij zijn eigen coachees en bij zijn collega’s de vruchten die het af kan werpen.
Hans Pieter, kun je iets vertellen over jouw “eerste beroep” en jouw relatie met coaching?
‘Als lid van het directieteam van de Rijksschoonmaakorganisatie ben ik verantwoordelijk voor de uitvoering. De RSO is een grote club, met ongeveer 1700 collega’s van de Wadden tot Zuid-Limburg houden wij de gebouwen van het Rijk schoon. Ontzettend mooi en eervol werk. Ik heb ervaring bij verschillende rijksorganisaties, voornamelijk in de uitvoering en in de hoek van de bedrijfsvoering. Als coach ben ik sinds enige jaren actief. Een jaar of tien geleden ben ik begonnen met mijn eerste coachopleiding, bij een bureau buiten de overheid. Vervolgens heb ik bij InterCoach een verdiepingscursus voor directeuren gevolgd, waarna ik ook via hen collega’s bij de overheid kon gaan coachen. Sindsdien coach ik met veel plezier collega’s van overal binnen de overheid, jong en oud met een grote verscheidenheid aan casussen. Enorm leuk om te doen!’
Waar kun je als coach het verschil maken voor iemand?
‘Het belangrijkste is dat je iemand een veilige omgeving kan bieden voor het gesprek. Wat we bespreken is altijd vertrouwd bij mij, en het is belangrijk dat de coachee dat goed doorvoelt. Dat klinkt simpel, maar veel mensen kunnen hun verhaal niet kwijt in hun directe omgeving, en zeker niet op het werk. Hetzelfde geldt voor het voorhouden van een spiegel bij iemand. Die dingen kan een coach, als relatieve buitenstaander, je wél bieden. Dat kan soms lastig en confronterend zijn, maar ook essentieel om verbeterstappen te kunnen maken. Onderkennen wat het probleem is, situatieherkenning; een stuk bewustwording dus. Dat helpt je om de juiste vraag te stellen waarmee je verder kunt. Het is wel belangrijk dat het goed matcht tussen de coach en de coachee, daarom doet InterCoach altijd eerst een matchingsgesprek. Een goede klik is de beste basis.’
Raad jij jouw medewerkers wel eens aan om een coach in te schakelen?
‘Kijk, niet iedereen met een lastige dag op het werk hoeft direct een coach in de arm nemen. Maar als je tegen bepaalde patronen aanloopt, die jou of jouw werk op enige wijze belemmeren, kan het een absolute meerwaarde zijn. Ik heb er zelf goede ervaringen mee en heb tal van voorbeelden gezien van mensen die er enorm mee geholpen waren. Ik merk wel eens dat het inschakelen van een coach als een teken van zwakte wordt gezien. Maar ik vind het juist een teken van kracht, want je toont dat je de wil hebt om vooruit te komen. Dat probeer ik binnen mijn organisatie zeker uit te dragen. Natuurlijk is het best een stap, je moet je kwetsbaar gaan opstellen en dat vraagt soms wat van je. Daarom is het volgens mij belangrijk om mij hier als manager ondersteunend en stimulerend in op te stellen. Ik raad met regelmaat medewerkers van RSO aan om met een coach van InterCoach aan de slag te gaan, met hele mooie trajecten en ervaringen tot gevolg.’
Wat merk je als organisatie van de inzet van coaching bij medewerkers?
‘De kracht van onze organisatie zit in de mensen die er werken. En hoe beter die mensen in hun vel zitten, hoe beter dat is voor de organisatie. Dat spreekt voor zich. Daarnaast kan een coachtraject ook helpen om talenten van mensen beter te benutten of zelfs nieuwe talenten te ontdekken. Ook dat heeft uiteindelijk zijn weerslag op de organisatie. Het voordeel van collega-coaching van InterCoach, is dat er veel herkenning en ervaring zit. De coaches hebben vaak aardig wat ervaring met overheidswerk vanuit hun eigen ‘eerste beroep’ en kunnen dat benutten in de coachtrajecten. Die verbondenheid en tegelijk afstand, want je kent elkaar niet, is sterk en helpt zeker mee om sneller tot de kern te komen.’
Wat haal jij uit coaching?
'Coachen van mensen vind ik eigenlijk altijd interessant en waardevol. Het blijft iedere keer bijzonder wanneer iemand na een reeks gesprekken zegt dat de sessies een verschil hebben gemaakt. Eerlijk gezegd vind ik het zelf ook vaak verrassend wat je kunt bereiken met elkaar in zes sessies, wat een standaard trajectlengte is. Het coachen heeft mij denk ik ook wel geholpen in mijn werk als manager. Coachen forceert je om heel scherp te luisteren, zonder oordeel, en tussen de regels door te horen wat er écht speelt. Dat is ook een hele waardevolle skill in mijn dagelijks werk, waarmee ik niet alleen mijzelf maar ook zeker mijn collega’s beter help.’