Rijk onderzoekt anderstaligen als nieuwe doelgroep voor werving I-professionals

De Rijksoverheid kampt met een groeiend tekort aan I-professionals. Vanuit de I-Strategie Rijk, thema 7 I-Vakmanschap lopen er in opdracht van CIO Rijk verschillende succesvolle projecten om rijksorganisaties hierbij te helpen. Dit jaar is het programma I-Vakmanschap (Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie) een onderzoek gestart om de mogelijkheden voor werving van nieuwe doelgroepen als mbo'ers en anderstaligen te verkennen. Hoe staat het met het onderzoek naar anderstaligen? Joyce Nawaz en Leila Ajiou vertellen meer.

Een vijver aan talenten

“We willen de recruiters en (HR-)managers van het Rijk meenemen in hoe interessant deze doelgroep kan zijn. Te vaak werven ze dezelfde mensen die ze al hebben op hun afdeling. Anderstaligen komen vaak uit landen waar ze ICT-geschoold zijn en werkervaring hebben opgedaan. Die kennis kunnen ze in Nederland ook toepassen. Dit wordt nog niet volledig benut. We maken nog nauwelijks gebruik van deze vijver aan talenten. Met dit onderzoek willen we kijken hoe we rijksoverheden kunnen faciliteren om meer deze groep op te zoeken.”, vertelt Joyce Nawaz, beleidsmedewerker CIO Rijk en opdrachtgever van het onderzoek.

Ik zie zeker kansen voor anderstaligen, zegt Leila Ajiou, programma-adviseur binnen I-Vakmanschap (ODI) en onderzoeker anderstaligen. “Ze brengen wat extra’s mee; ze zorgen voor meer diversiteit. Het is goed om op de werkvloer mensen te hebben met verschillende perspectieven ongeacht (opleidings)achtergrond. Ik geloof dat dat zorgt voor creatievere oplossingen.”

Joyce Nawaz (links) en Leila Ajiou

Knelpunten en goede voorbeelden

In juni dit jaar organiseerde Leila samen met Lineke Koldenhof een rondetafelsessie om met rijksoverheidsorganisaties en onderwijsinstellingen om knelpunten en oplossingen voor de werving van anderstaligen en mbo’ers te inventariseren. Voor anderstaligen bleek bijvoorbeeld dat er onduidelijkheid is over het werkniveau: een diploma uit een ander land kan door allerlei omstandigheden lastig te valideren zijn. Ook screening is ingewikkeld, zeker bij IT-functies bij organisaties als de AIVD of NCTV. Verder worden het taalniveau van anderstaligen en de cultuur op de werkvloer als knelpunt gezien. Anderstaligen zouden meer begeleiding nodig hebben, zouden minder assertief zijn en zouden meer afstand hebben tot andere collega’s.

Joyce en Leila willen concrete voorbeelden delen met recruiters en managers, om te laten zien dat het aannemen van anderstaligen goed kan werken in de praktijk. De Auditdienst Rijk (ADR) heeft bijvoorbeeld een traject opgezet specifiek voor statushouders. Statushouders met ervaring in IT- of Financial audit krijgen een leer- en werkplek. “Het is zeer succesvol. De ADR plaatst jaarlijks ongeveer 10 mensen, de werving voor de derde lichting is net afgerond.”, vertelt Leila. In het leerwerktraject krijgen de statushouders extra taalles en worden ze begeleid door een mentor op de werkvloer. Het traject wordt gecoördineerd door een ervaringsdeskundige met vluchtelingenachtergrond.

Een ander voorbeeld is het traineeship voor statushouders, dat de Gemeente Amsterdam net is opgestart. Hier gaan anderstaligen aan de slag als starter in een traineepool. Bij de Kamer van Koophandel werken ze met kennismigranten uit o.a. India en Zuid-Afrika. In het Plan van Aanpak Statushouders aan het werk van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staan concrete acties en samenwerkingen voor de verbetering van arbeidsmarktkansen en arbeidsparticipatie van statushouders. Leila: “Je ziet wel wat initiatieven opkomen, maar we staan nog maar aan het begin.”

Praktische toolkit

De voorbeelden gaan mee in de praktische Toolkit, die de onderzoekers eind van dit jaar opleveren. Voor de input voor deze Toolkit hebben ze het afgelopen jaar gesprekken gevoerd met dertig organisaties binnen Rijk, onderwijs en markt over knelpunten en belemmeringen voor de werving van de nieuwe doelgroepen, en welke oplossingen ze daarvoor kunnen bedenken. Leila: “Met de Toolkit geven we recruiters en (HR-) managers tools en kennis mee om creatiever te werven en nieuwe doelgroepen aan te spreken en te behouden. Hoe pas je bijvoorbeeld vacatureteksten aan, om deze kandidaten aan te spreken?”.

Die ondersteuning is hard nodig, stelt Joyce. “Er zijn nu weliswaar al I-managers die werken met anderstaligen, maar die doen dat vaak vanuit persoonlijke overtuiging. Om onze beleidsdoelstellingen te halen is echter meer nodig. Het moet tussen de oren komen. Uiteindelijk willen we zien dat ook deze doelgroep gewoon als vanzelfsprekend worden gezien bij de werving voor ICT/IV-vacatures.”

Meer weten over het project aanboren nieuw doelgroepen?

Lees dan ook het artikel: Rijksoverheid moet meer oog krijgen voor mbo’ers, een interview met Lineke Koldenhof (projectleider aanboren nieuwe doelgroepen) en Arnoud Van Breukelen (docent software development bij MBO Rijnland in Leiden).

Wil je ook meedenken of heb je vragen? Neem dan contact op met Lineke Koldenhof (projectleider) via lineke.koldenhof@rijksoverheid.nl of Leila Ajiou (programma-adviseur) via leila.ajiou@rijksoverheid.nl.

I-Vakmanschap (ODI) is onderdeel van Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie.