Praktijkvoorbeeld van Ministerie van Justitie en Veiligheid

Ministerie van Justitie en Veiligheid werkt samen met het onderwijs op verschillende manieren. De samenwerkingsvormen zijn uitgewerkt in praktijkvoorbeelden. 

Studentenopdracht

Een studentenopdracht kan in meerdere vormen worden ingevuld zoals een groepsopdracht, stage, afstudeeropdracht, bijbaan en hackathon. Meer inhoudelijke informatie over de samenwerkingsvormen.   

Afbeelding met het gebouw aan de Turfmarkt in 3-D. Ernaast staan lijngrafieken die de bezettingsgraad in de loop van de tijd aangeven.

JenV Dienstencentrum

Hoe studenten JenV Dienstencentrum helpen met innovatieve 3D-oplossing.

Wat kun je verwachten als je studenten een groepsopdracht laat doen? Peter Nuijten, dienstcoördinator fysieke werkomgeving bij het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) had er nog geen ervaring mee. Hij wilde in ieder geval nieuwe inzichten voor een uitdagend vraagstuk waar zijn team voor stond. “Natuurlijk kun je ook een externe inschakelen, maar daar leert uiteindelijk niemand iets van, behalve die partij zelf.”

Onderzoek

Onderzoek in samenwerking met het onderwijs kan in verschillende vormen zoals middels een fieldlab, duaal promotietraject, parttime onderzoeker en het kennisportfolio . Meer inhoudelijke informatie over de samenwerkingsvormen.   

René Grasmeijer
Duale promovendus René Grasmeijer onderzoekt verandertraject dat hoort bij het vernieuwen van grootscheepse ICT-systemen

Duale promovendus: IND - Immigratie- en Naturalisatiedienst

Duale promovendus René Grasmeijer onderzoekt het verandertraject dat hoort bij het vernieuwen van grootscheepse ICT-systemen. René: ‘Dit vakgebied gaat over de toekomst van ons werk’.

René Grasmeijer is adviseur bedrijfsvoering en promovendus bij Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Dat René bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst zijn droombaan zou vinden had hij aan het begin van zijn studieloopbaan niet kunnen denken. Dat was toen hij toegepaste psychologie ging studeren. Vrij snel stapte hij over naar human resource management. Dat ging ook over mensen, maar was ‘minder wolkerig’. René wist toen al dat hij een Master wilde doen, maar rondde eerst zijn studie af. Na zes maanden in dienst als HR-adviseur wist hij zeker dat zijn loopbaan elders lag. Hij deed de master ‘Digital Business and Innovation’ aan de VU in Amsterdam. Daar vond hij zijn plek, als spil tussen ICT en de business, bekeken vanuit de managementbril. Hij zegt over zijn studie: ‘Dit vakgebied gaat over de toekomst van ons werk. De studie gaat verder dan alleen informatiesystemen. Deze studie focust op de ontwikkeling en impact van digitale technologieën in het bedrijfsleven, en omvat alles van ERP-systemen tot AI en sociale media. We stonden stil bij de ethiek van een digitale wereld, en hoe we met deze nieuwe technologieën kunnen innoveren.’

Een bijbaan bij de overheid: "Het is geen stropdassencultuur"

Studenten van de Haagse Hogeschool Max Westerweel en Luca Oldenbeuving werken aan een datavisualisatie van de dienstverlening van Justis Informatievoorziening, dat ICT-diensten levert aan de Justitiële uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit en Screening (Justis). Niet als stage, maar twee dagen per week. De werkstudententen informatievoorziening, zoals ze officieel heten, hebben een contract voor 2 jaar voor 16 uur per week bij Justis. 

Inmiddels werken ze onder de hoede van teammanager Daan Stevens. Hij zegt: “We hebben echt gezocht naar een invulling voor deze baan. We zijn een klein team en zochten altijd het schaap met 5 poten die vanuit niets het werk hier konden doen. Nu hebben we twee goede jonge mensen bij ons werken. Hun vrije manier van denken voegt echt iets toe.”