Mensgerichte overheid is hard werken

Bouwen aan een responsieve overheid, hoe doe je dat? Dat was 5 juni het thema van de derde werkconferentie Open Overheid, georganiseerd door I-Partnerschap en in samenwerking met een grote groep onderwijspartners en rijksorganisaties. Een feest van herkenning (bekende gezichten), van nieuwe contacten en van inspirerende inzichten.

Zo is ethiek en informatie hard werken, geeft hoogleraar Jeroen van den Hoven van de TU Delft zijn toehoorders mee. De huidige informatiemaatschappij is vooral technologiegedreven, maar het blijft mensenwerk. En dus is niet het monster van Frankenstein het probleem, stelt hij, maar de acties van dokter Frankenstein zelf.

De weg weten

Algemeen directeur Hanneke van Essen van de Nationale Ombudsman benadrukt even later in gesprek met de zaal dat de mensen die de digitale overheid het meeste nodig hebben, vaak het minst digitaal vaardig zijn. Ook iemand die de ombudsman weet te vinden met een klacht over de overheid, weet al behoorlijk de weg. Ze pleit daarom al vroeg te beginnen, met lessen in bureaucratische vaardigheden aan tieners.

Binnen één dag

Naast de zeventien actieve en inhoudelijke werksessies bleek ook de mini-hackathon een bron van inspiratie met verrassende oplossingen voor het afhandelen van informatieverzoeken binnen één dag. Jacqueline Rutjens van het Programma Open Overheid kreeg op het podium de creatieve ideeën voorgeschoteld: van het inzetten van gepensioneerden tot een app voor thuis. Het nieuwe innovatielab I-Lab West en zusterlab IDDI-Lab Noord nemen de ideeën mee om samen met studenten verder uit te werken en aan te vullen.