Promovendi en Master-studenten zijn de extra denkkracht die organisaties kunnen inzetten om complexe vraagstukken te onderzoeken
De belofte van de superlatieve kraakkracht van quantumcomputers creëert een schat aan onderzoeksvragen. Promovendi en Master-studenten zijn de extra denkkracht die organisaties kunnen inzetten om dergelijke complexe vraagstukken te onderzoeken.
Belastingdienst en Politie Nederland zouden graag een promovendus of Master-student aan de organisatie verbinden voor het doen van verder onderzoek naar de beveiliging van hun data voor de lange termijn. In een eerder artikel schreven we dat de beloofde denk- en rekenkracht van quantumcomputers nog niet op volle sterkte is, maar leidt wel tot risico’s in de huidige manier van data versleutelen en beveiligen.
Het CVD - Centrum voor Veiligheid en Digitalisering besprak het onderwerp in kennissessies met vertegenwoordigers van Belastingdienst, Politie Nederland, Universiteit Twente/TNO en I-Partnerschap Rijk - Onderwijs. Uit die sessies haalden we een aantal punten ter overweging voor andere organisaties die extra denkkracht willen inzetten voor onderzoek.
Communiceer de urgentie van het vraagstuk met een helder verhaal
Zorg voor een helder verhaal waardoor mensen in de organisatie begrijpen waarom dit onderzoek nuttig en nodig is (zie de beeldspraak van de slijtende sleutels hieronder). Quantumkracht of niet: data die lang opgeslagen zijn en moeten voldoen aan bepaalde beveiligingseisen, gaan op termijn aandacht nodig hebben om veilig te blijven. Leg misschien uit dat het uitbesteden van onderzoeksvragen niet een gevalletje is van ‘problemen over de schutting gooien’, maar van tijdrovend werk laten doen door mensen die het kunnen en er zin in hebben. Bonus: de kennis die zij opdoen, is kennis die een organisatie in huis heeft en niet hoeft in te kopen.
Sleutels die vaak gebruikt worden slijten en zijn niet langer effectief. Om spullen beveiligd te houden, zijn nieuwe sleutels en nieuwe sloten nodig. Digitale sleutels slijten niet, maar raken wel verzwakt doordat steeds meer informatie beschikbaar is over hoe ze werken. En wanneer mensen de kans en de tijd krijgen om een sleutel te kraken, dan zullen zij dat doen. Ze hebben daartoe steeds meer rekenkracht tot hun beschikking. De sleutels moeten dus ook steeds steviger zijn, willen ze hun werk blijven doen en het is aan de beheerder van de spullen om tijdig slot en sleutel te vervangen.
Zoek uit welke type onderzoeker past bij de vraag
Master-studenten specialiseren zich in 1 tot 2 jaar verder na hun hbo- of wo-opleiding. Een Engineering Doctorate (EngD) is een twee- tot vierjarig programma na de universiteit, met de focus op de praktijk. Een Physics Doctorate (PhD) is een vierjarig onderzoeksprogramma na de universiteit. Dan zijn er nog werkstudenten voor kortcyclisch onderzoek, wat een bijbaan kan zijn naast hun studie mbo, hbo of wo. Iedere type onderzoeker heeft een eigen vorm van begeleiding nodig. De ene vorm is meer gebonden aan strakke onderwijsregels dan de ander. I-Partnerschap kan hier meer over vertellen.
Ga de samenwerking aan met een opleiding op quantumgebied
I-Partnerschap en Het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD) werken aan het in kaart van de Nederlandse opleidingen in quantumcomputing. Voor samenwerking met een onderzoeker zijn verschillende opties. De keuze kan op een voltijd of deeltijd onderzoeker vallen. Die persoon kan in loondienst komen van de organisatie of op de loonlijst staan van de universiteit en dan uitgeleend worden aan een organisatie. Die laatste keuze maakt het makkelijker om buitenlandse studenten het werk te laten uitvoeren, als de hogeschool of universiteit een bekende referent is. Let op dat voor inzage in bepaalde data veiligheidsonderzoeken nodig zijn, zoals een verklaring omtrent gedrag (VOG) en verklaring van geen bezwaar (VGB). I-Partnerschap kan helpen bij contracten en het onboardingsproces.
Zoek uit waar de onderzoeker in de organisatie opereert
Stel dat er een promovendus of Master-student voor langer tijd onderzoek komt doen, hoe past die persoon dan in de organisatie? Op welke afdeling komt die terecht, welke begeleiding is nodig? Wat regelt de opleiding en wat moet de organisatie zelf doen? Wie is de contactpersoon? Te vaak worden onderzoekers aan hun lot overgelaten. Zeker voor jonge mensen is dat niet goed. Zorg dus ook intern voor warme begeleiding. De inhoudelijke begeleiding moet uiteraard aansluiten bij de organisatie.
Baken mogelijke onderzoeksvragen af
Bepaal het kader voor wat de organisatie nodig heeft, en de onderzoeksrichting. De opleiding kan hier uiteraard in meedenken, maar de organisatie weet zelf waar de aandacht het beste kan liggen. Vragen als: wat zijn onze data? Hoe zijn ze te classificeren? Wat is beveiliging op de lange termijn? Wat is lang? Wat zijn de risico’s als de beveiliging faalt? Hoe hoog zijn de kosten als gevolg?
Stel mijlpalen
Bepaal tussen start en eindpunt mijlpalen en meetpunten. Wanneer is het evaluatiepunt op basis van eerste inzichten? Wat is een goed moment om de koers bij te stellen? Wat als het onderzoek stokt of de onderzoeker vertrekt? Als de onderzoeker in de loondienst is van de organisatie, welk perspectief bied je dan na afronding van het werk?
Meer weten?
Neem contact op met het IDoctoraat@rijksoverheid.nl en ontdek wat een promovendus voor jouw organisatie kan betekenen.