Wiel van Verbinding

Programma’s en projecten zijn sociale activiteiten waarbij methodes ondersteunend zijn. Hierbij is de essentie van programmatisch en projectmatig werken: “hoe gaan de aanwezigen verschillen benutten om samenwerken en besluiten te versterken en daarmee het gezamenlijke resultaat te realiseren”.

Het succes van een programma of project wordt niet bepaald door de kwaliteit van de plannen maar door de kwaliteit van de verbindingen. Deze kritische verbindingspunten vormen het referentie kader voor de uitvoering van Gateway Reviews. Het referentiekader met de kritische verbindingspunten voor samenwerking is weergegeven in het zogenaamde wiel van verbinding. De keuze van een wiel benadrukt dat deze zes aspecten niet los van elkaar te staan maar met elkaar te interacteren. Het Wiel van Verbinding is een doorontwikkeling van het Geluksklavertje dat in 2015 is geïntroduceerd.

Uitleg van de nummers in de afbeelding

  • Wat is nodig om samen te werken?
  • Welke vorm van ondersteuning is nodig om samen te werken?
  • Hoe is het samenspel tussen de faciliterende organisaties en de actoren?
  • Hoe faciliteer je de "harde" en de "zachte" kant van de samenwerking?
  • Wat wil je realiseren?
  • Wat is de aanleiding?
  • Wanneer is het klaar?
  • Wat vind je zelf van de opgave?
  • Ben je hier alleen verantwoordelijk voor?
  • Voel jij commitment of eigenaarschap?
  • Van wie verwacht je mede eigenaarschap?
  • Wordt aan de verwachting invulling gegeven?
  • Wat is de stip op de horizon (ambitie)?
  • Wat heb je nodig om de opgave te vertalen naar de stip?
  • Welke maatschappelijke waarden gelden voor het gemeenschappelijke ontwerp?
  • Wat heb je nodig om de opgave te realiseren?
  • Welke speelregels zijn nodig om te kunnen samenwerken?
  • Welke rollen en taken zijn gewenst en/of belegd?
  • Hoe wordt richting gegeven en worden de verschillende belangen?
  • Hoe wordt in samenwerking tot besluitvorming gekomen?
  • Welke instrumenten en methodes gebruik je?
  • Passen deze bij de samenwerking?
  • Passen deze bij de opgave?
  • Welke afweging heb je gemaakt bij de gekozen instrumenten?