Verbeterslag VIP-vervoer bij het Rijk samen met Rijksconsultants
In een korte tijd van zo’n 70 chauffeurs naar 110: hoe blijf je dan voldoen aan alle wensen, veiligheidseisen en duurzaamheidambities? Deze verandervraag stelde de afdeling Personenvervoer van FMHaaglanden (FMH) aan rijksconsultant Stephan Biemans. Samen met opdrachtgever Ben Ebbelaar geeft hij een inkijkje in deze transitie.
Comfortabel vervoer, excellente service
De ambtelijke en politieke top vervoeren: dat is een behoorlijke verantwoordelijkheid. ‘Al helemaal als je staat en gaat voor comfortabel vervoer en excellente service. Bij FMH verzorgen wij onze dienstverlening tot in de puntjes,’ zegt Ben Ebbelaar, plaatsvervangend directeur van FMH en opdrachtgever van Rijksconsultants. Stephan: ‘Dienstverlening tot in de puntjes verzorgen, daar kunnen wij bij Rijksconsultants wel wat mee. Met onze kennis, expertise en netwerk zorgen we dat onze klanten nog beter wordt in wat ze doen.’
De visie en missie tot leven brengen
Ben: ‘Stephan hamerde op een herijking van onze visie en missie. Nu ik terugkijk op de veranderopdracht, zie ik hoe waardevol dat is geweest. Een nieuw gezamenlijk startpunt, en heel de organisatie daarin meenemen, is een essentiële eerste stap voor welke transitie dan ook.’ Stephan: ‘Vanuit mijn ervaring als officier bij het leger weet ik hoe belangrijk een gezamenlijke missie is, en het doorleven daarvan. Bij deze opdracht was dat nog eens extra belangrijk, omdat er door de snelle groei een afstand was ontstaan tussen het management en de chauffeurs. Samen een gedeelde missie en visie scherp krijgen, bracht de hele organisatie weer dichter bij elkaar. Om dit proces te kunnen begeleiden, ben ik eerst in het werk van de chauffeurs gedoken. Ik wilde weten hoe hun werk eruitziet, wat ze meemaken. Daarom ging ik mee op pad met een chauffeur, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.’
Een flinke transitie
In de rol van verandermanager hielp Stephan vanuit Rijksconsultants de hele afdeling chauffeurs van FMH verder. Ben: ‘Het is een flinke transitie geweest, die alle facetten van onze dienstverlening raakte. Samen met Stephan werkten we aan zes thema’s. Onder meer aan een slimmere planning, meer datagedreven werken en aan het verduurzamen van het wagenpark. Voor mij is de kapstok van dit alles de verbetering van de interne verbinding. Dat via communicatie in de breedste zin van het woord. Naast investeren in goede nieuwsbrieven en MT-verslagen, hebben we nu ook gezamenlijke koffiemomenten en inspiratiesessies. En die blijken echt de motor te zijn van onze hele afdeling.’ Stephan: ‘De meningen en ideeën van medewerkers doen ertoe. De uitwisseling daarvan moet je actief faciliteren. Daar pluk je als organisatie op de lange termijn steeds meer de vruchten van.’
Trots, ook op de nieuwe corporate film
Ben: ‘Wanneer ik onze chauffeurs hun werk zie doen, soms zie ik dat zelfs terug in de media, dan ben ik trots. Vooral omdat ik zie hoe trots zij zijn op hun werk, echt mooi. Dat is iets wat ook Rijksconsultants meteen opviel. En die sterke basis, de trots van onze collega’s, hebben zij benut bij deze veranderopdracht.’ Stephan: ‘We hebben een corporate film laten maken die de gezamenlijke missie en visie ademt. Het gevoel dat de film oproept bij de kijker? Trots. En die voel ik ook. Ik ben trots op hoe ik als rijksconsultant samen met de medewerkers de afdeling Personenvervoer naar een nog hoger niveau hebben getild.’
Meer weten?
De nieuwe corporate film van de afdeling Personenvervoer van FMH bekijk je hier.
Voor meer informatie of contact kijk je op de website van Rijksconsultants.