Interview met hoofd I-Stelsel en I-Vakmanschap bij CIO Rijk, over de krachtige combinatie van onderwijs en overheid
Onderwijs en overheid zijn een krachtige combinatie die nog lang niet ten volle wordt benut. Floor Kloosterman is van plan dat bewustzijn te vergroten. “Stages is niet het enige dat we te bieden hebben. Er zijn veel mogelijkheden bij het Rijk: van stages tot onderzoek op grotere thema’s, bijbanen en gastdocentschappen”. Floor is sinds 1 december hoofd afdeling I-Stelsel en I-Vakmanschap bij CIO Rijk. “Een mooie klus waar mijn opgedane kennis op gebied van digitalisering, innovatie en I-Vakmanschap goed van pas komt.”
Inspireren en verbinden
Het afdelingshoofd wil vooral mensen inspireren. Floor zegt: “Ons team zet zich in voor een digitaal sterke en vaardige Rijksoverheid, met als basis de I-Strategie Rijk. I-Vakmanschap is een van de tien thema’s binnen die strategie en raakt alle aspecten van het dagelijks werk.”
Haar relatie met I-Vakmanschap gaat ver terug, tot de tijd waarin zij werkzaam was bij het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) van 2007 tot 2020. De relatie werd verstevigd in haar daaropvolgende functie als transitiemanager Regio West bij I-Partnerschap, wat toen nog een tijdelijke taskforce was. Zij zegt daarover: “In dat deel van Nederland zitten de meeste Rijksinstellingen en veel hogere onderwijsinstellingen.
Dankzij mijn werk bij Ministerie van Justitie en Veiligheid had ik een breed netwerk en vanuit Regio West kon ik alle Rijksorganisaties bedienen. We konden snel aan tafel bij CIO’s en legden contact met het RDDI (Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding).” Mede dankzij haar talent voor verbinden kreeg het I-Partnerschap Rijk - Onderwijs de bestendige vorm die het nu heeft.
Ook toen zij de stap maakte naar P-Direkt bleef Floor een ambassadeur voor I-Partnerschap Rijk - Onderwijs. Dit vloeit voort uit haar overtuiging dat de Rijksoverheid meer moet doen met het onderwijs. Zij zegt: “Ook in mijn huidige functie stel ik vaak de vraag: ‘kunnen we dit samen met het hoger onderwijs doen? Of met het mbo?’ En dan praat ik over meer dan stageplekken. De overheid heeft het onderwijs namelijk meer te bieden.”
Doen wat je zegt
Naast de I-Strategie Rijk is een ander belangrijk kader de werkagenda Waardengedreven Digitaliseren van staatssecretaris van Huffelen. De I-Strategie is hierin verweven. “Er is heel veel gaande op het gebied van digitalisering,” zegt Floor. “We kunnen daarin niet zonder samenwerkingen met onderwijsinstellingen en kennisinstellingen.” Zij waarschuwt wel voor praten zonder doen. “We moeten doen wat we uitdragen, to practice what we preach. Op de aankomende CIO Dag nodigen we daarom ook studenten en Rijks-I-trainees uit. Ik vind het belangrijk dat die jonge mensen bij ons rondlopen en vragen stellen. Daar leren we allemaal van.”
Onderzoeksvragen
Studenten zijn de toekomstige werknemers van de overheid en daar ligt hun kracht. “Als zij tijdens hun studie al kennis kunnen maken met ons als werkgever, dan zijn we heel goed bezig,” zegt Floor. Ter inspiratie: Rijkswaterstaat heeft een lectoraat bij de HZ University of Applied Sciences (Hogeschool van Zeeland), een kans voor studenten om praktijkonderzoek te doen in het werkgebied van die organisatie.
Binnen het Rijk zijn ook genoeg onderzoeksvragen te vinden waar promovendi zich in kunnen vastbijten. Denk aan lange termijn onderwerpen als de impact van vormen van kunstmatige intelligentie of de inzet van specifieke algoritmen.
Naast vraagstukken voor PhD’s telt de overheid ook voldoende uitdagingen voor groepsopdrachten. Bij P-Direkt hadden we op een gegeven moment zestig studenten aan de slag op drie opdrachten. “De uitkomsten waren echt heel interessant,” zegt Floor, die dat hele traject van dichtbij meemaakte. “Het voordeel van groepsopdrachten is dat de begeleiding vooral bij de onderwijsinstelling ligt. Daarmee kost zo’n opdracht de overheidsorganisatie minder tijd dan algemeen wordt aangenomen.”
Floor pleit ook voor het creëren van bijbanen voor studenten. “Zo ingewikkeld is dat niet, want in feite zijn het gewoon tijdelijke, bovenformatieve, contracten voor x-aantal uren per week. En studenten kunnen met hun opgedane kennis weer makkelijk doorstromen binnen het Rijk. Maar het idee van bijbanen voor studenten is nog vrij nieuw.” Ook zijn er te weinig startersvacatures, die juist zo nodig zijn voor studenten. Hopelijk gaat dit veranderen in de nabije toekomst.