Netwerken, verbinden en inspireren tijdens Make IT Happen
Slechts 17,5% van de IT-specialisten in Nederland is vrouw*. Een deel daarvan werkt bij de Rijksoverheid. Hoe breng je deze vrouwen bij elkaar om kennis uit te wisselen, te netwerken en elkaar te inspireren? De vijf Rijks I-trainees Merel van Straten, Tu Le, Jessica Fernhout, Anne Borren en Saskia Seele bedachten daar iets op. Op donderdagmiddag 8 april organiseerden zij Make IT Happen: het inspirerende online evenement waar vrouwen binnen de e-overheid verbinden. In een interview vertellen Merel, Tu, Jessica, Anne en Saskia en de keynote speaker van het event Nizanne Kruithof, over het doel en verloop van Make IT Happen.
Twee jaar geleden organiseerden toenmalige Rijks I-trainees een evenement voor vrouwelijke IT-specialisten binnen het Rijk. Hier kwam het idee uit voort om Make IT Happen te organiseren. Jessica licht toe: ‘Mijn mentor vertelde erover en vroeg of ik misschien eenzelfde soort event wilde organiseren. Dit leek mij natuurlijk interessant, maar niet in mijn eentje. Ik ben binnen de trainee-kring gaan rondvragen. Anne, Saskia, Merel en Tu werden enthousiast en haakten aan.’ Voor de invulling van het event hebben zij gekeken naar hetgeen ze door het thuiswerken missen. Merel: ‘We werken sinds de start van het Rijks I-Traineeship in september 2020 vanuit huis. Hierdoor heb je weinig kansen om te netwerken. Je kunt bovendien niet zomaar zien wie waar werkt en wie wat doet, en je kennis haal je online via het beeldscherm. Met Make IT Happen wilden we daarom een evenement organiseren waar men kan netwerken, verbinden en inspireren.’
Inspiratie en interactie
Make IT Happen trok maar liefst 75 vrouwelijke IT-specialisten aan. Het event bestond uit een plenaire opening, verschillende workshops, een netwerkmoment en een paneldiscussie. Nizanne Kruithof, directeur Internationaal en Veiligheid bij I-Interim Rijk, verzorgde de opening van het event. Jessica: ‘We wilden een toonaangevend iemand vragen voor de rol van keynote speaker. Iemand waarvan we kunnen leren en die een inspiratiebron kan zijn. Mijn mentor noemde Nizanne Kruithof als interessante spreker. We hebben contact met haar opgenomen en zij stapte gelukkig graag aan boord.’ Na de keynote werden er acht workshops aangeboden, bijvoorbeeld over onderhandelen over geld, werken bij een toezichthouder in het digitale domein, en het vormgeven van je verdere carrière. Deze workshops werden gegeven door vrouwelijke I-professionals met verschillende functies. Tu: ‘Ze vertelden over hun dagelijkse bezigheden en expertise, maar ook over hun eigen ervaringen binnen de Rijksoverheid. Dit maakte de workshops persoonlijk en daardoor was het heel waardevol. Zo konden we “van dichtbij” leren van deze toonaangevende vrouwen.’
‘We wilden niet alleen de connectie tussen vrouwelijke IT-specialisten an sich stimuleren; we wilden ook de verbinding tussen de young en senior professionals aanwakkeren.'
Tijdens deze workshops stond verbinding en interactie centraal. Merel: ‘We wilden niet alleen de connectie tussen vrouwelijke IT-specialisten an sich stimuleren; we wilden ook de verbinding tussen de young en senior professionals aanwakkeren. Als starter is het namelijk erg interessant om te horen waar iedereen zit en wat er mogelijk is qua I-functies binnen het Rijk. Andersom is het juist ook interessant voor de senior IT-professionals om te horen wat er speelt bij de jongere generatie. Vanuit huis zie je niet wat er bij wie speelt, dus zo’n event helpt daarbij.’
Ervaringsverhalen en rolmodellen
Het laatste onderdeel van Make IT Happen was een paneldiscussie over de aantrekkelijkheid van de publieke sector voor vrouwen werkzaam in de IT. Nizanne leidde deze discussie. Ze vertelt: ‘Vrouwen zijn in de publieke sector in de IT nog steeds in de minderheid. Dat kan belemmerend zijn voor deze professionals bij het leren van het vak en het vormgeven van hun loopbaan. Het helpt om ervaringsverhalen te horen en rolmodellen te vinden aan wie je je kunt spiegelen. Bovendien is het natuurlijk ook leuk om elkaar op te zoeken en nieuwe ideeën op te doen.’ Dit onderwerp bracht een levendige discussie op gang. Tu: ‘De paneldiscussie wilden we leuk en luchtig houden en dat is wat ons betreft gelukt. Ik denk dat veel deelnemers nieuw perspectief hebben gehaald uit dit panel. De conclusie was: wees niet te bescheiden en help elkaar!’
Samen word je beter
Nizanne: ‘Toen ik werd gevraagd om de rol van keynote speaker en paneldiscussieleider in te vullen, zei ik natuurlijk ja. Als persoon, maar ook vanuit mijn functie als domeindirecteur bij I-Interim Rijk vind ik het belangrijk om mensen met elkaar in contact te brengen. Samen weet je meer en kom je verder. Vrouwen onder elkaar zijn niet altijd even behulpzaam, denk aan fenomenen als “krabbenmand”- en “queen bee”-gedrag. Ik wil dat actief anders doen en eraan bijdragen dat vrouwen in de IT elkaar een handje gaan helpen. Dat begint met ervoor te zorgen dat ze de gelegenheid hebben om elkaar te vinden. Make IT Happen bood die kans.’ Anne vult aan: ‘Het doel om te verbinden is wat ons betreft geslaagd. De sfeer zat er bovendien goed in en we hebben veel positieve reacties gekregen. Na afloop van het event hebben we een LinkedIngroep aangemaakt met de deelnemers en we hebben al wat vragen gekregen over een volgende editie. Dat is natuurlijk superpositief!’
Het organiseren van een digitaal event was nieuw voor zowel de trainees als Nizanne. Saskia: ‘Het was leuk, maar ook spannend. Niet alleen het event was online, ook de voorbereiding vond in z’n geheel online plaats. Dit ging echter heel goed, en dat terwijl we elkaar vóór Make IT Happen nog niet kenden!’ Over de samenwerking met de trainees is Nizanne zeer te spreken: ‘Ze pakten de organisatie van het event professioneel aan en stonden in de voorbereiding erg open voor ideeën en feedback. Ik vond hun enthousiasme en inzet heel aanstekelijk. Het is een feestje om te werken met mensen die gedreven zijn om het écht goed te doen. Dat ze nu na afloop feedback ophalen bij deelnemers en sprekers, om van te leren voor een volgende keer spreekt boekdelen.’
* Women in Digital - Scoreboard 2020